keNangan bErsAma fRieNd kUe..

keNangan bErsAma fRieNd kUe..
pRactikAl di hOspiTal kiNabAtaNgAn..

Tuesday 19 June 2012

Posting Hospital Kota Kinabatangan

minggu pertama aku dtng  ke hospital kinabatangan,membuatkan diri seolah-olah,ini lah ary pertama   aku datang melaporkan diri datang berkerja di hospital..tapi sygnya ak hnya sebagai  seorang  pelatih yang belajar d cana.aku posting bahagian pengurusan/pentadbiran hospital kinabatangan..
kami di sini dalam suai kenal kepada staff di sana,dan perkenalkan semua unit-unit yang ada di hospital kinabatangan nie,,
minggu kedua, aku sudah mula bekerja di sana,sudah dibagi jadual masing-masing untuk bertugas di mana..
kali nie aku bertugas di bahagian stor dan asset.ada bnyak benda yang aku baru mula pegang dan belajar menggunakannya..
aku mula mengira stock-stock barang di dalam stor..kira barangan alat-alat pejabat dan alat hospital juga laa..
aku berasa sngat laa bosan jugak laa,,tetapi aku kena wat gk biar pun rasa ngantok..besa laa ary pertama kan jdi rasa lkeja seharian cam rasa malas itu masi ada kan..
selepas itu,aku mula belajar menggunakan mesin fotocopy..so,,,keja aku fotocopy kertas lagi laa..sangat la penat sekiranya nurses mo minta fotostet sebanyak 1000 keping,,da yang 100 dan bnyk lagi laa..rasa penat lagi laa lau berdiri jk fotostet kertas..kadang - kadang aku jugak menghantar surat di unit-unit yang berkenaan.
minggu ketiga,aku pulak di bilik fail..naa yang nie aku bersama rujanah kawan seperjuangan aku posting d sana,,cuma dya intake 0904...
aku belajar minit kertas fail di dalam fail peribadi dan jawatan - jawatan yang lain jugak laa..
aku jugak belajar macam mana menyipan fail dan memasukkan surat cuti ke dalam fail..nie keja yang amat mudah laa sap kurang jalan tetapi tangan pulak yang menulis sap dya minit fail kan...
minggu ke empat pulak,,aku bertugas di hasil...nie aku belajar bahagian pembayaran pesakit..aku jugak belajar menyemak resit RM1 dan RM5.
kadang - kadang aku rasa bosan jugak laa lau teda pesakit yang membayar..sap duduk - duduk jak tunggu pesakit datang membayar..
eemm....nie tempat aku da rasa sakit ati gk laa sikit laa nda banyak,sap paa....c kak dora 2 dya nie cam orng yang luki ilmu..kedekut orang ckap..dya bnyak keja mo wat,tapi dya tidak mnta tolong...jadi aku pun diam2 jak laa..
minggu ke lima,,di sini aku berada di bahagian kewangan..wowww,,,nak tau...
aku di sini sangat laa buzy gila,,aku di ajar wat gaji sume staff di sini,,aku  di ajar wat klim gaji perjalanan staff dan diajar buka eSKPB dalam gaji - gaji staff di sini..
di cini aku sangat la sibuk..minggu nie laa aku tngok nombor jak..mpai kepala pun mo pecah nong....''
minggu ke enam plak,,aku berada di khidmat pelanggan...hahahaaaa,,lucu la di tempat nie,,mo tau aku belajar di sini macam mana bercakap ngan orang-orang atasan..dan belajar bercakap angkat panggilan..nie la keja angkat tefon,sambung pnggilan...dan menerima pnggilan  dripada jabatan yang lain...
minggu ke tujuh...aku berada di unit perkhidmatan...di sini aku belajar minit fail peribadi staff,,dan mula belajar mengemaskini fail cuti dan rehat staff menggunakan komputer.adeii,,nie aku da penat sikit laa sap lau kena ma staff yang uda lama bertugas naa lama la ko membuat failnya nong,,,dan jugak aku diajar membuat surat untuk di faks pada jabatan JKNS.
minggu ke lapan...nie aku berada sangat laa jadi orang penting..sap aku di sini P.A,,aku kena urus pengarah g..lau da mesyuarat aku kena handle g...dan aku setiap ary masuk bilik pengarah check surat faks,,dan cop tarikh dan jugak minit dalam komputer...aku jugak di sini,membuatpanggilan dari jabatan lain atas urusan bnyak lagi laa...agak rumit laa di sini,sap nie tempat yang paling penting...
miggu yang terakhir...aku pulak berada di unit rekod...naaa yang nie aku sangat la rimas dan tempat yang paling aku malas..mo tau kenapa...sap fail - fail sume 2 kna di panjat rak dya sangat tinggi...selain itu,aku jugak da belajar menjilid kes note jugak laa  yang baru...dan mengemaskini surat - surat patient yang bulan sudah berlalu dan tahun yang berlalu..
selepas itu ,,masa yang terdekat aku jugak mo blik kan aku berada di HRMIS..yang nie aku belajar Hrmis on-line apply cuti staff...hahahaaa''masa nie aku bnyak free jdi aku buka fb jak laaa...kadang - kadng aku jalan tmpat unit yang lain.
so,,,nie laa pengalaman aku postiong di sini ..ada bnyak lagi laa aku belajar tapi aku malas uda mo gtau uda,,,kenangan yang bnyak bersama staff yang amat bagus sporting gila di sini...hahaaaa....no komen laaa''

No comments:

Post a Comment